czwartek, 15 grudnia 2016

"Parental Control" czyli internet dla najmłodszych

Temat mniej technologiczny, ale ważny.

Mój syn jest już w wieku, w którym sam korzysta z komputera, co oprócz radości z samodzielności pociechy może budzić obawy co do tego co może w sieci znaleźć. Chciałbym jednocześnie dać mu możliwość samodzielnego korzystania z dobrodziejstw techniki, nie prowadząc przy tym permanentnej kontroli tego co znajduje się na ekranie. Chciałbym zminimalizować możliwość że syn trafi w sieci na treści, które będą dla niego nieodpowiednie.
Czyli potrzebuję jakiegoś narzędzia do kontroli rodzicielskiej...

Szukając rozwiązania prostego i skutecznego trafiłem na rozszerzenie do Firefoxa (ale i dla Chrome): http://www.s3blog.org/fox-web-security.html.

Rozszerzenie działa w oparciu o bezpieczne DNS - standardowo sprawdza czy odwiedzana strona jest "odpowiednia" w trzech niezależnych bazach (zawsze można dopisać kolejne).

Możemy zabezpieczyć konfigurację hasłem, dzięki czemu pociecha nie będzie mogła jej zmienić ani wyłączyć zabezpieczenia.


Konfiguracja rozszerzenia jest banalnie prosta i sprowadza się do przysłowiowych "kilku kliknięć".
Po zainstalowaniu wchodzimy w opcje konfiguracji rozszerzenia i ustawiamy w polu hasło nasze sekretne hasło. Dobrze będzie je zapamiętać, gdyż nie ma łatwej możliwości usunięcia tego zabezpieczenia (trzeba usunąć całą konfigurację przeglądarki).
Następnie wybieramy zakładkę "blokowanie treści dla dorosłych":

Na rysunku powyżej pokazałem ustawienia, które ja wybrałem.
Aby nasza pociecha nie była zaskoczona "innym" zachowaniem przeglądarki, warto zmodyfikować ustawienia dotyczące kolorowania paska adresu przeglądarki. Znajdziemy je w zakładce "Others":


Jeżeli zajdzie taka możemy do "czarnej listy" dopisać strony które nie są blokowane przez wpisy z baz danych.

Rozszerzenie sprawdziłem z Firefoksem w Windows 10 oraz w Lubuntu. W obydwu przypadkach działa tak, jak oczekiwałem.

PS - dodatek jest bezpłatny, ale autor prosi o dobrowolne datki. Myślę, że warto...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz